top of page
  • Forfatters billedeRoar Steffensen

Om troen alene i Sólo por Fe


Gruppebillede med dele af menigheden Sólo por Fe efter endt undevisning.

Sidste weekend var jeg i Juliaca for at undervise i Galaterbrevet. Et brev, der i den grad gør op med gerningsretfærdighed og tydeligt understreger, at frelsen alene fås ved tro på Kristus. Retfærdige overfor Gud bliver vi ikke ved vores indsats eller pæne liv, men alene pga. Kristus og Guds nåde. Navnet alene gør det ikke

Og man kunne jo godt tro, at man har fuldstændig styr på disse ting netop i en luthersk kirke, der endda hedder Sólo por Fe (kun ved tro)! Men navnet alene gør det ikke. Og peruanere har ligesom vi andre ofte svært ved at gribe og fastholde, at vores gerninger intet tæller i forhold til frelsen, og at vi hverken skal eller kan gøre noget for at fortjene Guds kærlighed. Gerningsretfærdighed Mange peruanere er vokset op med katolsk gerningsretfærdighed og et klassedelt præstationessamfund, der i høj grad understøtter tanken om, at vi altid skal præstere vores bedste for blot at kunne håbe på fremgang eller andres opmærksomhed og kærlighed. Og sammen med det naturlige menneskes tendens til at ville retfædiggøre sig gør det budskabet om frelse af nåde uden vores indsats til noget af en modkultur her i Peru. Frelst alene ved tro Derfor der det nødvendigt at blive ved med at forkynde det helt grundlæggende bibelske budskab om, at Jesus har gjort alt færdigt for os. Der mangler ikke noget. Ingen af vores gerninger eller fromme vaner skal lægges til, for at vi kan få de i frelse og retfærdighed. Vi får det alene ved tro, den tro, som Gud selv skaber i os. Så det var, hvad vi fokuserede på gennem Galaterbrevsundervisningen i Sólo Por Fe: At vi får alt i Kristus, alene ved tro. Bed om, at menigheden i Juliaca må bære sit navn også af gavn, så medlemmerne virkelig må leve af tro, så de også får lov at opleve den frihed der er i nåden og i evangeliet om, at vi intet skal gøre til frelse.

- Roar


Seneste indlæg
Blog-arkiv
Se mere
  • Facebook Basic Square
  • Insta%20logo_edited
  • Favikon Peruprojekt
  • Instagram
bottom of page