top of page
Hjælpen fra Herren ER plan A

Af Roar Steffensen

 

OB-træner Troels Bech har ikke altid lige stort held eller dygtighed med sit fodboldhold på banen. Men han er altid leveringsdygtig i gode og skæve kommentarer. Det var også tilfældet, da OB skulle møde et kristent Serie 2 hold i pokalturneringen: 

- Jeg nægter at tro på, at Gud i sine mange andre gøremål også har en pokalkamp i anden runde på dagsordenen. Vi vil da også gerne have hjælp fra Vorherre, men det er ikke vores plan A. Vi er nødt til at levere en indsats først, før vi kan tillade os at håbe på spirituel doping, sagde Troels Bech til DR Sporten før kampen.

Det er godt sagt – men det afslører også, at Troels Bech trods sin positive bekræftelse af Guds eksistens, nok ikke abonnerer på Bibelens syn på hverken Gud eller menneskelivet. For Bibelens vidnesbyrd er fra ende til anden, at Gud Herren altid må og skal være plan A!

Troels Bech er fortaler for det syn, mennesker naturligt har på tilværelsen: Vi skal skabe vores egen lykke ved at fortjene os til den. Vi skal yde, før vi kan nyde. Selv Guds hjælp skal vi gøre os fortjent til. Så vi arbejder og knokler i egen kraft, og vi søger vores egne løsninger og bruger egne midler på at opnå det gode. Vi er selv plan A. 

Bibelen siger: Søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. Det handler om at have Gud som plan A, og om at begynde med ham. Finde sin identitet og sin mening i, at han er alle tings skaber og Herre, og at alt hvad vi er og har kommer fra ham. Derfor skal vi søge ham først. Det kommer også til udtryk i det gamle kloster-motto: Bed og arbejd. Begynd med plan A: At bede til Herren og søge hans hjælp og velsignelse. Og gå så ud og gør dit arbejde og gør en god og samvittighedsfuld indsats. Men gør dit arbejde og din indsats i bevidstheden om, at uden Herren, ville du ikke have hverken arbejde eller evner til at udføre det. Uden Herrens velsignelse, ville dit arbejde ikke bære frugt. 

Hvad der gælder om menneskelivet gælder også når vi bringer det endnu større spørgsmål om menneskets frelse og det evige liv ind i billedet. Også her er menneskets naturlige indstilling helt Troels Bech’sk: Vi skal levere en indsats og gøre det så godt som vi kan, og så håbe på lidt hjælp fra Vorherre og lidt åndelig doping, der kan tager os det sidste stykke ad vejen. Altså: frelsen er noget vi fortjener ved at leve et godt liv og levere en god indsats. Dette er plan A for mange mennesker, når det handler om frelsen.

Men Bibelen fortæller, at Guds nåde ikke bare er plan A, men den eneste plan, vi kan og skal holde os til for at få del i Guds frelse og det evige liv: ”For af den nåde er I frelst ved tro; det skyldes ikke jer selv, Guds er gaven.” (Efeserbrevet 2,8). Vi får ikke del i syndernes forladelse og det evige liv, fordi vi gør en indsats eller anstrenger os. Det er en gave, vi får helt gratis, alene af Guds godhed og nåde. Kristus har gjort alt, hvad der skal til for menneskers frelse, da han leverede den største indsats og gav sit liv for mennesker og overvandt vores værste fjender: synden, døden og Djævelen.

I alle vores mange gøremål og forskellige livssituationer må hjælpen fra Herren altid være plan A: Uden Herrens hjælp er vores anstrengelser og planer forgæves, men når han er vores første og største prioritet, og den vi søger al hjælp og frelse fra, så lægger vi vores liv i den stærkestes kærlige hænder. Og han har ikke brug for en plan B.

bottom of page